5 Apr 2010

En uke til avreise...

Ja, nå begynner avreisedatoen å nærme seg faretruende fort! Jeg har registrert en del VG-nett artikler om moskvabombingen i de siste dagene (innimellom påskefeiring på de danske urbanes vis..). Registrert. Men ikke lest. Sånn veldig grundig i alle fall. Bare at en tsjetsjensk opprørsleder har tatt på seg skylden for affæren (VG)"Å nei..." tenkte jeg da, selv om jeg jo selvsagt så den komme. Etterfulgt av: "Nå er det mange uskyldige tsjetsjenere som blir nødt til å lide for dette".

Kunne de ikke bare ha holdt tett om hvem som har skyld? Nei, de må promotere seg selv. Er vel litt av selve vitsen det, hvis ikke hadde det kanskje ikke vært noe vits i å bombe i utgangspunktet.. Det hele virker bare så meningsløst synes nå jeg. De oppnår veldig lite med dette, og snarere heller mer terror fra russisk side som i tillegg har sympati fra innbyggere og andre med skadde/døde i bombeeksplosjonen. Derfor spekulerte faktisk jeg i mitt stille sinn på om dette kunne ha vært noe som var organisert av russerne selv, for å legitimere ytterligere terror og krig mot Tsjetsjenia. Jeg tror faktisk de kan være så utspekulerte... Men så ser det ut til at dette er organisert fra tsjetsjenske terroristgrupper likevel. Bare så synd at dette først og fremst rammer uskyldige, på begge sider.

I de siste dagene har jeg også registrert at Jan Simonsen (hva driver han med om dagen egentlig..??) mener noe om dette, på sin blogg. Dette innlegget ble jeg litt provosert av egentlig. Russland har drevet terror mot Nord-Kaukasus regionen og slaktet ned mange uskyldige mennesker siden tsar-herredømmet, med kraftig opptrapping på 90-tallet. Årsakene til dette kan man selvsagt diskutere, og krigingen kan man kanskje til og med forstå hvis man ser på det historiske bakteppet. Men det at dette ikke tas med i Simonsens oversikt, gjør hans fremstilling lite troverdig. I denne krigen er det vanskelig å si hvem som er terrorist, og hvem som er offer, for det ser ut til å vippe frem og tilbake fra den ene til den andre part. Å fremstille et slikt ensidig bilde av saken som Simonsen her gjør, viser at han har en alt for tydelig agenda. Jeg liker ikke argumentasjon av denne typen, som ikke kan se begge sidene av en sak. Derfor la jeg inn en kommentar om dette under innlegget hans. Det er det også flere andre som har gjort...

Men.. så er det så mange andre stemmer rundt meg som forstyrrer tankegangen min om dagen. Påske, familie, bursdager. Og Tysklands-søknader og diverse annet. Jeg blir litt vel svett. Så derfor har jeg ikke hatt helt fullt fokus rettet mot reisen, og det har bare ligget og ulmet og plaget meg i bakhodet konstant mens jeg har gjort andre ting. En vag registrering der ute i horisonten. Noe som har resultert i konstant mageshau, og stress-svette på påsketuren med familien...

Jeg gleder meg til å oppleve Russland og Moskva. Det er en stor drøm som går i oppfyllelse. Men det er også et ansvar å skrive om andre menneskers livssituasjon. Jeg føler at jeg har et stort ansvar med å gjenfortelle et korrekt bilde av situasjonen, og dette ansvaret ønsker jeg å ta på alvor. Jeg vil for eksempel ikke konstruere noe. Egentlig kunne jeg ønske at jeg bare kunne dratt dit for å observere. For det er det jeg har mest lyst til å gjøre nå, observere og se, få inntrykk og føle på følelsene jeg får av å være der og av å se menneskene. Følelsene av det jeg opplever. De vil jeg veldig gjerne prøve å få ned på papiret. Men jeg må komme tilbake med et produkt som er noe mer enn bare observasjon. Jeg innrømmer: jeg føler at jeg har en vanskelig oppgave foran meg.

8 comments:

Martin Jacob Kristoffersen said...

Jeg tenkte også på at dette kan være organisert av russerne selv. Eller ikke organisert, men at FSB så dette komme og tillot dette. Det er et velkjent og eldgammelt triks med at et land skaper ytre trusler for å sørge for indre stabilitet og rettferdiggjøre sin utenrikspolitikk. USAs "krig mot terror" er et bra eksempel.

Det er også en viss gnissing mellom Medvedev og Putin. Putin, som har et MEGET godt håndlag med FSB, er kanskje ute etter å destabilisere Medvedev, som kan nesten se ut til å ha blitt hans politiske rival.

Men etter å ha tenkt over dette, så tenker jeg at det er usannsynlig at hele eller deler av den russiske regjeringen tillater en slik voldsom handling. Den er veldig demoraliserende og svært pinlig for Putin & Co. som for flere år siden lovet å utslette den typen terror.

Når det gjelder objektivitet, vær selv litt forsiktig om hva som skjedde under tsar og sovjettiden.. Tsjetsjenia var før 1814 i den iranske interessesfæren. Hovedgrunnen til at Katarina den Store gikk inn dit i utgangspunktet rundt 1805 var for å hindre sjeikens Mansur Ushurma sitt plan om å lage en såkalt transkaukasisk sharia-stat. Kort sagt, Russland ville ikke ha en muslimsk ekstrem-stat i bakgården sin. Helt siden den gangen har Tsjetsjenia prøvd å løsrive seg fra Russland/Sovjet med de etter hvert så velkjente jihad-metodene. Og ingen stormakt med respekt for seg selv kan tolerere at små minoritetsgrupper får staten til å smuldre opp bit for bit.

Når det er sagt, så er det vanskelig å lage et "korrekt" bilde av situasjonen. Man kan stort sett bare se på hva er årsaken, og hvordan er stemningen til å løse problemene. Jeg vil tro at poenget med en slik tur er å få et nytt perspektiv og prøve å føle det de innfødte føler og formidle det. Mer kreves det ikke av en journalist, langt mindre en journalistikkstudent :-) Uansett hva du får ut av dette, så vil det nok være mye mer informativt og balansert enn hvilken som helst journalist som IKKE har vært der.

Unknown said...

Tror det er viktig at du ikke går inn der med en holdning om at du skal løse problemene i Russland, eller at du syns synd på dem som bor der.

Du må vite at Russerne er et veldig stolt folk. Hvis du kommer dit og sier at du syns synd på dem tror jeg mange av dem vil reagere på det.

Selv om du har sterke meninger bør du være forsiktig med å presse dette på dine kilder;-)

Linn said...

Takk for veldig gode tilbakemeldinger. Jeg føler meg litt "wannabe-flink", men det er en litt urettferdig merkelapp å få også, for jeg ønsker veldig å dra til Moskva for min egen nysgjerrighets skyld. Å dra nå ifm studiene er den beste muligheten jeg kan få, og også det mest spennende reisemålet, synes jeg. Mitt utgangspunkt blir å prøve å observere så mye som mulig, og formidle dette på et vis fra mitt ståsted. Å synes synd på dem? Nei, den følelsen skal jeg ikke formidle, ei heller har jeg den.

Unknown said...

Jeg formulerte meg kanskje litt uklart, men det jeg mente var at du bør dra dit med et åpent sinn, og at det er lurt å ikke være for forutinntatt.

Oppholdet ditt blir sikkert bra, med lysende spor i den globale journalistikkhistorien:-)

Åsne Seierstad kommer til å havne helt i skyggen av deg når du mottar Pullitzerprisen, flink som du er;-)

Linns blogg said...

Ha ha.. lysende spor i den globale journalistikkhistorien ja, lysende til og med. Du store verden! (Er det Sveinungs vante sarkasme-mobbing jeg aner? Phø...!) :-P

Følg med meg der borte da, så jeg ikke føler meg så alt for alene. Det er koselig å bli passet på litt hjemmefra. *reisefeberklemmmmm!* :-)

Simon said...

Jeg gleder meg til å høre røverhistorier fra Russland jeg. :-) Du bør forresten ta med deg en Pez-dispenser på turen. Det medfører alltid trygghet å ha en hyggelig liten figur på lur. Bare et lite tips fra en gammel rev. ;-)

-Swingern-

Linn said...

Å! Det skal jeg søren meg prøve å få tak i på flyplassen imorra! Jeg trenger en slik talisman med meg :-)

Linn said...

Røverhistorier er det vel du som er best på Simon, men skal prøve meg. Følg med! ;-)