10 Feb 2014

Photo shoot med byttemarked-klær

Her er mine fantastiske nye klær og sko takket være byttemarkedet jeg og Miriam arrangerte for Framtiden i våre hender Oslo studentlag. Disse skattene fant jeg på søndagens marked:

Svart strikket cardigan med brune filt-merker på albuene. Merke: Atmosphere

Veldig flotte detaljer. Dyp brune knapper. Blir nok en favoritt!

Herregud - slike høye sko! Jeg går ikke så mye med slikt lenger, men akkurat disse likte jeg, og de ser helt ut som nye! Tror ikke de er blitt brukt en eneste gang. Jeg vet jeg kommer til å trenge dem neste gang jeg går på konsert, og med disse ser jeg forhåpentligvis litt jeg også ;-) Str 37. Merke: Villain

Meg og søte topper - jeg trekkes som en magnet mot dem! Egentlig lurer jeg litt på hvordan det skal gå hvis jeg fortsetter å trene armene mine mer.. Heldigvis lenge igjen til Bjørgen tilstander... ;-P
Vi arrangerte byttemarkedet to dager på en uke, den første på Universitetet i Oslo og den andre på Hausmania i samarbeid med Kafé Presens, FIVH Oslo Studentlags nye kafeprosjekt. For torsdagens funn, klikk her.

Da gjenstår det bare å se hvoran klærne ser ut på. Kreativ utfoldelse med kamera er ikke meg imot! 



Jeg har alltid lurt på hvordan bloggere klarer å ta bilder av seg selv. Med kamera på stativ, selvutløser og fantasien i behold, er det egentlig ikke så vanskelig - bare litt tidkrevende. 


Det beste er at alle tre artiklene jeg fant, cardigan, blondetopp og sko, kan kombineres. Til dette antrekket brukte jeg også strømpebuksa jeg fant torsdag. Altså bare shortsen (og smykket) som ikke har byttemarked-opphav!

Klippet forresten håret mitt i helga

 Og en ting til: på søndag hadde jeg virkelig IKKE tenkt til å komme hjem med noe. Jeg byttet derfor ikke til meg dette før helt til slutt, disse tingene var da fremdeles ikke tatt! Den siste timen gir vi jo bort alle klærene "gratis" - altså, før det må man jo ha byttelapper for å få lov til å bytte noe. Det er nemlig det fine - man bytter ikke direkte et plagg mot et annet, men man får en lapp i valutta for klærene som man deretter kan "shoppe" for. På den måten unngår man å bytte direkte av hverandre og "neeeei - jeg synes ikke dine gamle klær er noe fine jeg..."-senario - unngås elegant. På den måten blir lokalet også som en helt vanlig butikk - som får inn nye varer kontinuerlig!

I løpet av dagen så jeg derimot mange ting jeg hadde lyst på, men som "butikkansatt" må man jo ha fokus på kundene. Det ene var blant annet en lys dongeri-skjorte uten armer (superfin!) og en fantastisk dyp blå kjole med røde og mørkeblå ugler på - samt litt gult i tror jeg, ahh! Den var helt fantastisk. Men den og mye annet fikk noen andre - som seg hør og bør!

Akkurat nå kom jeg til å tenke på at det er litt morsomt at jeg på denne måten er tilbake til der jeg startet i arbeidslivet, nemlig som butikkansatt. De som kjenner meg vet jo at jeg i årene på videregående jobbet deltid - samt ett år som fulltidsansattt før jeg tok høyere utdanning på ONLY og Vero Moda i Arendal/Grimstad. Jeg elsket den jobben virkelig! Og nå har jeg jammen begynt med klær igjen. Jeg opplever stadig vekk at ting henger sammen på en merkelig måte, selv om det er ganske tilfeldig at jeg begynte med byttemarkedet i FIVH!

Å arrangere klesmarked har gått fra å være noe jeg gjorde for å bli kvitt gamle klær, til å bli vanvittig gøy - en slags hobby! Jeg hadde derimot ikke klart dette alene, så vær minimum to hvis du har lyst til å gjøre noe lignende, ellers går det bare ikke - det krever en del jobb, uten tvil. Miriam og jeg har bare så vidt begynt, og i det ligger det selvfølgelig også masse forbedringspotensiale til neste gang (vi gir oss ikke her!). Registrerer forresten at svært mange andre har begynt med noe lignende - og at til og med Jenny Skavlan har vært trekkplaster på noen slike events i det siste, både her og her. I tillegg er denne kommentaren "Må ha akkurat nå" mot shoppehysteri og pro bytting verd å lese. Alle disse sakene fant jeg på Facebook-siden Trade Day, som ble opprettet i 2013. Det skjer stadig vekk mer i denne typen retning, ikke bare når det gjelder klær, men også gjennom gjenbruk generelt. Det virker som det er i ferd med å skje et slags opprør mot bruk-og-kast mentaliteten som har rådet lenge nå. Det er spennende å følge med på dette "murret". Jeg sier som Jenny Skavlan "Det er blitt litt pinlig å gå bananas på shopping-fronten"! (VIDEO)

PS: Du finner også Framtiden i våre hender Oslo studentlag på Twitter: @FIVHraddisene
Neste byttemarked jeg og Miriam planlegger vil finne sted i april.

No comments: