1 Dec 2009

Dette dikte kobles til denne posten http://linnslilleverden.blogspot.com/2010/01/forever-young.html , og ble skrevet da jeg plutselig fikk det for meg at jeg led av vinterdepresjon da januar vistes seg fra sin kaldeste side tidligere i år...


Lars Saabye Christensen: "Gutta"

snøen som falt ifjor
er ikke lenger hva den var
juletrærne når ikke til taket
og alle pakkene er bløte
det er tredje dag
og alle kakene er allerede tørre
jeg rydder i korker og papir
og jeg spør meg selv
for det er ingen andre å spørre:
når var det det slutta
når var det egentlig det slutta
hvor er det blitt av alle gutta

hvor er Pål som stod i gål
            og redda på streken
hvor er Nils som drakk pils
            med sugerør og hadde teken
hvor er Jonny som sang money
            med hockeykølla som mikk
hvor er Joker som spilte poker
            og alltid tok siste stikk
hvor er Tobben som fikk jobben
            som sjokoladetrekk på Ringen
hvor er Kaj som sjekka Mai
og hoppa av i svingen
når var det egentlig at båndene ble kutta
hvor er det blitt av alle gutta

våren er akutt
og sommeren er en lengre lidelse
det er høl i bademadrassene
morellene er sure
vannet er for kaldt
og gatene for ensomme
det er ikke lenger gøy på landet
kleggen blir større og større
det er for mye sand på strendene
og filmene er gørre
snart er det første skoledag igjen
jeg har rydda i pennalet
og pakket ranselen
og jeg spør meg selv
for det er ingen andre å spørre:
hvor var det det butta
hvor var det egentlig det butta
hvor er det blitt av alle gutta

hvor er Jens som slo lens
            og tryna i hekken
hvor er Max som fiska laks
            i Gaustadbekken
hvor er Jo som hadde sko
            med femtiøring og jernbeslag
hvor er Lathans som sovna sankthans
            og våkna tredje juledag
hvor er Elling som tok telling
            da han stupte fra tiern
hvor er Finn som drakk gin
            og sneik seg inn på niern
når var det det slutta
            når var det egentlig det slutta
hvor er det blitt av alle gutta

gutta sover nå
gutta sover nå
med lyset på

Fra Hvor er det blitt av alle gutta. Dikt i utvalg, 1991



No comments: