20 Jan 2010

2010

Brr… Så utrolig kaldt det er! Jeg har gått til anskaffelse av en tjukk boblejakke som jeg tasser rundt i for tiden. Og i den går jeg forventningsfull rundt og venter på at det nye året skal begynne.

La meg skissere opp en mulig avslutning av det forrige for dere. I anledning av at det er tigerens år i år i følge den kinesiske astrologien, har jeg latt meg sjarmere av dyrenes verden, og legger de feminine trekk i skikkelsen av en katt, og de maskuline i skikkelsen av en bjørn. Bare sånn for moro skyld (og galskap).

”Det er tigerens år i år, visste du det?”, sa plutselig katten til bjørnen her en av de første dagene av det nye året.
” Å ja vel, hva betyr det da?” svarte bjørnen.
”Nei, det betyr at det ligger tynt an for deg. For du må sloss mot tigeren. Jeg klarer meg, er samme rase vi to vet du”, sa katten med et fornøyd og ertende smil.
Bjørnen latet som han forsto og bare nikket med hodet.
”Ok, hvis du sier det så.”


Katten var særdeles fornøyd med seg selv. Var så glad og leken. Derfor hoppet den og spratt rundt bjørnen, mens den høstet latter og applaus for sin vifting med værhårene og latterlige dans med halen. Det hadde vært et godt år, og det var grunn til å feire.

”Gjør som meg da! Gjør som meg da bjørnen!,” hvinet katten, og bjørnen tok til å svinge litt på labbene han med. Og i de latterligste posisjoner, danset de og lo de av hverandre. Det var enda et nytt år. Og ingen av dem visste hva det ville bringe.

Mann og kvinne… Bjørn og katt… Det går vel for det samme! Er like forskjellige og rare. Og tenk så mange ”bjørn-katt” konstellasjoner vi kommer til å oppleve i 2010! Situasjoner der du ikke aner hva dama preiker om… Og situasjoner der man danser vilt og lar alle hemninger og forskjelligheter blomstre ut i full blomst, og det er bare superherlig. Tenk på alle de utrolig dumme, og latterlige ting du kommer til å gjøre. Og på alle de fantastiske stundene du kommer til å ha, alle de forferdelige, alle jobbintervjuene, alle kyssene (…), alle tårene, alle sol-, regn- og snødagene, alle de uventede dagene du ikke ante lå der, og alle de forventede. Alle fylledagene, alle søndagene (…), alle angstdagene, alle forelskelsesdagene…, alle smilene du kommer til å få, og alle gryntene og de sure kommentarene. De ligger der og venter på deg alle sammen. Helt til vi igjen står på terskelen til et nytt år og skriker ”GODT 2011!” Og så begynner alt forfra på nytt igjen…
Godt nytt år til dere alle! Hvem vet hva det nye året vil bringe? ☺

linn@oslostudenten.no

(teksten har blitt publisert i min spalte "Det grønne orakel" i studentavisa Oslostudenten www.oslostudenten.no som kommer ut en gang i måneden. Fra juni 2009-juni 2010 var jeg magasinredaktør i avisa)

No comments: