10 Feb 2010

Reinsdyr i hovedstaden!


Jeg var på en liten vandring i Oslos gater tidligere på dagen igår, og da kom jeg over et noe uvanlig syn. Det ser nemlig ut til at reinsdyrene nå har tatt turen inn til staden! Ja og det er jo klart, de må jo ha sin ukentlige forskyning med melk og brød, kaffe og kjeks, de som alle andre.

Når skal vi får likestilling for reinsdyrene egentlig? Hvordan de blir behandlet! Tørr lav hver eneste dag, ute i et isøde der de fryser klavene av seg hver eneste kveld, og det skriker i øynene deres av snøblindhetens vrede. Det er snakk om dyrerettighetsbrudd!




Jeg kom nemlig på at jeg jo glemte samenes nasjonaldag her inne på bloggen min. Og det er jo en forferdelig skam. At jeg ikke feiret en gang, er jo svært beklagelig. Jeg skulle gjerne løpt litt vilt rundt på Karl Johan med lasso og skreket "jodlajollyhyyy". Men jeg tror kanskje det hadde vært litt liten forståelse for min hedersdans... 

Men det jo litt rart egentlig da, at det nesten ikke nevnes. Dagen går rett forbi nærmest i stillhet. Jeg tror egentlig man kan lese forklaringen litt ut av disse bildene over... det blir noe rart med den bonden som tar med seg kua si til staden liksom. For disse bildene er tatt etter nasjonaldagen, som jo har datoen 6. februar. 

Jeg kan jo avsløre at grunnen til at de er her, er for å reklamere for reinsdyrkjøring på Beitostølen. Så de er tydeligvis over alt om dagen disse reina altså! Når jeg tenker etter, så tror jeg aldri at jeg har sett en rein før. Men at det var på selveste Karl Johan i Oslo at jeg skulle få se denne kuriositeten, nei det hadde jeg minsanten ikke trodd. Tigerstaden slutter aldri å by på overraskelser, det slår meg stadig oftere.

2 comments:

Simon said...

Deg er det fart i, vettu. Nå tar du faktisk opp en så viktig sak som likestilling for reinsdyr! :-) Og jeg liker det! Hehe..

Moro at du har begynt å blogge igjen. Det er lyspunkter i en røff hverdag. ;-)

-Simon-

Linn said...

Å så koselig Simon. Hvis du slutter å kommentere her inne så legges hele sjappa ned... hehe. Så jeg setter veldig stor pris på dine kommentarer til livet mitt her i denne boblen :-) Fortsett med det!