14 Aug 2011

JEG PRESENTERER: ASF-FRIVILLIGHETSKOORDINATOR THOMAS HELDT!


Intervju med koordinator for ASFs "Tysklandsprogram” og dernest koordinatoren for min frivillighetstjeneste i ASF, Thomas Heldt. / Interview with the ASF "German"-volunteer program-coordinator Thomas Held, meening the coordinator of my volunteer service in Germany. (Intervjuet februar 2011/ Interviewd in February 2011). Hvis du heller vil lese dette intervjuet på tysk, kan du gjøre det her (In German here:): http://norskiberlin.blogspot.com/2011/07/ich-stelle-vor-asf-freiwilligenreferent.html 
Nå er sommeren i Berlin endelig kommet, og frivillighetskoordinator i ASF, Thomas Heldt, trenger derfor ikke lenger å lengte. I kalde februar fortalte han meg om arbeidet med frivillige i den tyske organisasjonen Aktion Sühnezeichen Friedensdienste (ASF), hvor jeg selv har vært frivillig nå i ett år. Her forteller ASF-Thomas om hva hans arbeid i organisasjonen går ut på, hvorfor han synes Berlin er så skrekkelig om vinteren, samt litt om hva han ønsker seg for den neste ASF-våren. 
"Jeg ønsker meg mer sosiale prosjekter"
  Thomas Heldt, her smilende foran sin kontorbokhylle. Foto: Linn Husby
Hei Thomas!
Hei!
Er du i godt humør i dag?

Ja! (*ler*)
Og livet som en ASF-frivillighetskoordinator, det går bra?

Ja da, det er som vanlig alltid spennende det, hehe! 


 
Fortell nå: Hvordan er livet som en ASF-frivillighetskoordinator? Sånn egentlig?
Det er for det meste veldig spenningsfylt det altså. Fordi hvert år kommer nye folk, ja veldig spennende folk, med veldig interessante biografier og historier, og det er alltid et nervepirrende prosjekt å bringe disse personene sammen, og å se hvordan de finner seg til rette i sine prosjekter og med våre partnere. Dette er også noe som alltid endrer meg selv og mitt eget blikk litt. Derfor finner jeg at dette er veldig givende og moro å holde på med.
…og noen ganger er det også stressende, spesielt når det oppstår konflikter eller når folk ikke blir så fornøyde. Men for det meste er det veldig moro.
Og hvordan går det ellers med deg selv for tida da?
…nei ellers, så går det veldig bra med meg. Jeg er egentlig heller en vår og sommer person da, og venter nå veldig på våren. Berlin om vinteren er jo bare skrekkelig! Alltid grått med forferdelig mye regn og…. Men nei, jeg er tilfreds jeg.
---------------------------------------------------------------------

Hva skjer av ASF-spenning akkurat nå?
Nei altså, jeg er egentlig litt spent nå, for vi er akkurat i en fase hvor vi velger ut de nye frivillige for neste år, de nye som skal begynne i september.
 –og de velger også oss ut, altså pågår det nå både en info- og en utvelgelsesprosess, så jeg er akkurat nå veldig spent på om vi finner de riktige folkene. Altså om vi finner bra folk som også blir lykkelig hos oss, og som også gjør de andre her lykkelige.
Den nye generasjonen byttes ut med en ny… ASFs evige rundgang. Noe annet nytt å melde om fra kontorhverdagen din?
Hehe ja, slik er det. 
…nei, ellers så er det jo nytt at jeg hadde et permisjons-år i fjor, og kom tilbake da jeg begynte med dere. Det første halve året i fjor vikarierte jeg også for enn annen kvinnelig kollega samtidig, og fikk først min gamle arbeidsplass fullstendig tilbake i desember. Og siden da har jeg måttet sette meg inn i de nye sakene, og hva som har skjedd av forandringer og slikt.
Men nytt…. Jeg sier heller hva jeg ønsker å endre på.
Ja?
Jeg vil gjerne ha mer sosiale prosjekter inn i ”Tysklandprogramet”. Altså vi har jo her veldig mye innenfor historisk arbeid og kontorarbeid, og mange prosjekter ved minnesteder (les: tidligere konsentrasjonsleirer) og museum. Men et ønske hos meg, er at vi får flere sosiale prosjekter i fremtiden. For eksempel har vi akkurat nå prosjektet ved ungdomsklubben i Lichterrade og tidligere hadde vi også prosjekter med personer med funksjonshemming –dette har vi dessverre ikke for øyeblikket. Denne prosjektdelen ønsker jeg gjerne å videreutvikle og bygge opp. 
Interessant. Men du, hvorfor jobber du egentlig med denne typen arbeid?
Fordi jeg tror at det er en god ide at folk kommer hit til oss i Tyskland og også lærer oss her i Tyskland å kjenne, samtidig som at folk kommer hit og tar med seg sine skikker og væremåter, og sine forestillinger. Jeg tror at…
Men hvorfor vil akkurat du lede denne gruppen med mennesker?
Ah…! Hehe! La oss si det slik (sagt med en liten latter), det finnes mange mennesker som gjerne vil gjøre denne jobben, og jeg er så heldig å ha denne stillingen, og… Jeg har allerede noen års erfaring, og jeg vil ikke si at jeg gjør allting riktig, nei jeg gjør også feil, men… Jeg tror faktisk at jeg er ganske god i denne jobben, og for meg er det en morsom jobb.
Hva slags erfaring har du fra før da?
Jeg har seks års erfaring som taxisjåfør i Berlin, og jobbet da også som lærer ved en taxiskole her. Altså underviste jeg folk, -voksne mennesker, som ønsket å ta en taxilisens. Jeg har også jobbet med undervisning innenfor politisk dannelseskultur for ungdom, altså utenfor skoletid tilbød vi workshops og seminarer til skoleungdom innen demokrati, høyreekstremisme, kjønn, rettferdighet, rasisme, ungdomsproblemer som dop og religion og så videre.
Og i denne sammenheng ledet jeg også mange internasjonale treff og grupper. Det var min første erfaring med slikt arbeid, og dette var da til stor hjelp for meg ved søknaden min til ASF. Og for fem år på rad ledet jeg også ASFs sommerleirer, før jeg tok over ansvaret for ”Tysklandprogrammet”. Også dette var et internasjonalt felt, og ja, jeg tror nok at alt dette har ført meg til der jeg er nå i dag.
Du sier, mange folk ønsker å ha denne type arbeid. Hvorfor mener du det?
Det er en veldig varierende type arbeid. Jeg jobber ved kontoret og skriver mye, jeg må søke om penger og drive med fundraising og jeg gjør PR-arbeid. Og samtidig har jeg mulighet til å holde seminarer –altså virkelig å komme i kontakt med folk, drive med utdanning og undervisningsarbeid, samt å organisere mange ting og events. Og jeg besøker også alle prosjektene, og får der sett hvordan jobben til de frivillige og de faste medarbeiderne der fungerer i praksis.  Altså har jeg en kontorjobb, men ikke bare en kontorjobb, jeg har disse to nivåene å forholde meg til. Naturligvis kan det være vanskelig å få alt til å passe under en hatt/lue (tysk fast utrykk), tidsmessig, men det er også et veldig moro arbeid!
Og jeg mener, jeg har også erfaring fra andre jobber og de var også stressende altså… Jeg synes ikke mengden arbeid er stressende, men heller mer når det oppstår konflikter og det å måtte handle opp i disse. Men det at det er mye å gjøre, det tror jeg er helt normalt, også andre steder.
Og! (entusiastisk nå!) Vi har et supert team! Jeg mener, det jeg finner så bra med ASF er at vi har utrolig hyggelig folk her! Jeg vet det er annerledes hos andre venner som jobber i foretak eller andre organisasjoner, der det er mye mer konflikter, ikke sant? Hvor man går hjem med vondt i magen hver kveld… Ja da, vi har også våre krangler her i huset, og forskjellige meninger, men alt i alt har vi et supert team.
-------------------------------------------------------------
Til slutt, et hopp tilbake: du sa at du ønsker deg mer sosiale prosjekter. Mener du da sånn som i andre frivillige organisasjoner her i Tyskland, som for eksempel ”Frivillig sosialt år” gjør det eller…?
Nei, jeg mener enkelt og greit at vi også i vår gruppe kan få mer kunnskap gjennom utvekslingen av erfaringene med forskjellige type grupper og arbeid. Jeg tror at erfaringene fra våre frivillige i ungdomsklubber, eller fra de som jobber med flyktningsarbeid, de er utrolig verdifulle for de som heller jobber mer med teoriene, altså vitenskapelige eller PR- og kontorarbeid. Dette blir jo også en berikelse for frivillighetsgruppen, vet du, gjennom det at man nettopp får et perspektiv på hvem i samfunnet som trenger mer støtte nå, hvem blir diskriminert og for hvem bør vi investere mer tid; ikke bare ”Vi holder på med flott politisk utdanning, og dette er noe kun for de kloke folkene”. Ikke sant?
Er det da flere nye prosjekter i ventet for neste år?
I september har vi ett nytt prosjekt, Kreisau-Initiative i Berlin (http://www.kreisau.de/ ), de driver med internasjonale ungdomstreff og utdanningsprogram. Altså er dette nok et prosjekt i den politiske utdanningen. Det tar lang tid å finne nye prosjekter fordi prosjektpartnerne må vite hva vil vi at de frivillige skal gjøre, og også hvordan de kan betale dette. Her trenger de virkelig et godt konsept, og i Tyskland finnes det per i dag en veldig sterk konkurrent, nemlig som du nevnte FSJ, Frivillig Sosialt År (”År“ på tysk: ”Jahr”). Og de sosiale retningene tar heller inn FSJ folk. De frivillige her er også alltid folk fra Tyskland, de kjenner allerede språket godt og kommer derfor lettere inn i arbeidet. Og derfor er det vanskelig å overbevise dem om at det også er noe å vinne på å ta inn folk fra utlandet. Vet du? Derfor tar det litt tid dette…
Men ASFs ”Tysklandsprogram” fortsetter videre, eller hva?
Ja klart! I alle tilfeller! I alle tilfeller.  (*ler*)

.......................................................................................................
I ASF, Aktion Sühnezeichen Friedensdienste, så er det slik at de har frivillige i 13 land, inkludert Tyskland. Alle de andre frivillige som drar til andre land enn Tyskland er tyske frivillige, mens de som kommer til Tyskland og blir frivillige i ASFs "Tysklandsprogram" er utenlandske frivillige. Egentlig kan man teoretisk sett komme fra hele verden, men i praksis kommer de stort sett fra europeiske land som tidligere var okkupert av Nazi-Tyskland (Men det setter ikke begrensninger for nye land: I år var en av de frivillige fra  Aserbajdsjan for eksempel -tidligere Sovjetunionen). For hvert land hvor ASF har frivillige, tyskere eller ei, finnes det en koordinator som tar seg av alt det praktiske rundt dette. Thomas Heldt er altså ansvarlig for de frivillige i Tyskland (meg!), i tillegg til å ha ansvar for tyske frivillige i Polen og i Tsjekkia. Jeg har derfor sett mye til han i min tid her i ASF, både i korridorene ved ASF kontoret, og ved uttallige seminarer og treff med frivillighetsgruppa.
 
Jeg  har hatt en super tid som ASF-frivillig i Tyskland ved ASFs PR-kontor i Berlin. Thomas Heldt har vært en av dem som har tatt vare på meg her –han har vært min mentor, rådgiver, leder og venn, den som tok imot meg den første uka da jeg kom hit for snart et år siden, den som presenterte meg for ASF og organisasjonen og hva de jobber med - i en gruppe sammen med 20 andre total ukjente frivillige i min årgang 2010/2011. Han ordnet så vi fikk dratt til Polen (var dessverre ikke med selv) og lot meg oppleve Berlin for første gang. Det har vært mye jobbing, og mye opplevelser! Nå skal jeg hjem og bearbeide alt sammen!   

No comments: