8 Feb 2014

Prosjekt: smelte om stearin

Ferdig resultat :)
Hvordan kom jeg hit? Her tar jeg deg gjennom dette steg for steg:

1) Klargjør hermetikkboksen og smelt stearinstumper i vannbad 
Jeg valgte å bruke en tom hermetikkboks som "lysestake". Den får man ikke så lett av igjen, så hvis du heller vil støpe en kube, kan du bruke f.eks. en melkekartong, og siden fjerne denne, slik de tipser om her.

Da jeg var i hobbybutikken for å kjøpe veker stod jeg også overfor en del valg. De har nemlig en del forskjellige veketyper. Man kan kjøpe en pakke med 10 stk i, som har middels lengde og disse aluminiums-sakene som ofte er i bunnen av telys festet til seg. En slik pakke med 10 stk i kostet 42 kr. Jeg tenkte derimot at jeg vil tenke profitt, så jeg valgte å kjøpe 25 meter med vanlig veke, som er som en hyssing. Denne kostet 54 kr, men jeg tror jeg får mer lys av dette. Det er jo på en måte et poeng da - lys på Nille koster jo ned til 10 kr stykke!  42 kr for 10 veker gjør at dette prosjektet da kanskje hadde gått litt opp i opp - sånn, profittmessig, hvis man skal tenke slik.

Men det er en liten utfording knyttet til tråd-veker, nemlig at de ikke holder seg i bunnen av en beholder av seg selv - det gjør nemlig disse andre med aluminium-ende. Så hvis du skal støpe noe om og helle over på glass, så trenger du sansynligvis disse. Hermetikkbokser er derimot et bra materiale å lage hull i - derfor brukte jeg en skrue jeg hadde liggende for å spikre et hull for veken. Jeg tredde så veken igjennom, knyttet en knute på enden, og satt en teipbit (svart gaffa) over bunnen. Slik renner ikke den flytende stearinen ut. Deretter festet jeg den andre enden av veken til en spisepinne - slik du får fra sushi-take away og la denne på tvers over boksen. Så var det bare å vente på at stearinrestene mine skulle smelte - det gjorde de i vannbad - (mens jeg hadde Sotsji-OL åpningsseremonien på nettTV i bakgrunnen). Jeg brukte en gryte fra Ikea og et glass til overs fra rødbeter i lake, som jeg har lagt min elsk på til dette. 

2) Hell over smeltet stearin i beholderen

Smeltet stearin - det ser litt tyktflytende ut her, men det blir helt rennende. Skal ikke koke.
Helt over i boksen
Da er det bare å vente
3) Design
Neste dag: Da har stearinen smeltet og det er tid for å begynne med litt kreativ design! Jeg hadde ikke planlagt designbiten så veldig, men jeg så da jeg kom hjem at posen jeg fikk fra hobbybutikken var kjempefin! Så den brukte jeg til å dekorere blikkboksen med - i tillegg er den laget av 100 prosent resirkulert materialet. Perfekt - og så passende at jeg tok med den biten i designen. 

Voilá!
 Mer 100 % resirkulert blir det vel ikke! ;-)

PS: Limet jeg brukte får man kjøpt kjempebillig på TGR - den der kjempebillige butikken som har ALT.


No comments: