16 Sept 2014

Sykkel + Münster = Jeg er sjarmert i senk!

Det må sies at det er fantastisk å være en i by hvor det er så lagt til rette for sykling!
Münster is the place!


Selvsagt har jeg skaffet meg en sjarmerende liten doning selv:
 Brunt godt brukt skinnsete

 En ringklokke som klinger søtt "klirr klirr" når jeg "farer" forbi 


Perfekt størrelse for meg: my new bike!

Det den har av mangler, som ingen gir og litt slitte dekk, det tar den godt igjen i sin sjarm. Jeg tror faktisk jeg kan si at det var kjærlighet ved første blikk! Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg derfor sikkert snart til å investere mer penger i ekstrautstyr til denne fjonge doningen enn jeg betalte for selve kjøretøyet (50 EUR) (måtte saktens kjøpe den kurven som er på bildet her - det er veldig praktisk med kurv når man handler!) (altså pluss på 12 EUR til), men slik er det med kjærlighet, den er ikke fornuftig. :-)

Det tok meg litt tid å finne min kjære venn, da jeg travet bruktsykkelmarkedet her ganske lenge på lørdag og prøvde mange andre før jeg kom over denne. Men da jeg så denne var jeg virkelig ikke i tvil. 

"Ekte sykkelglede"

Münster? 

Nå har det jo nemlig blitt slik at jeg har forlatt Oslo-livet til fordel for den lille tyske småbyen Münster.

Livet kan forandre seg ganske fort, kanskje er jeg spesielt utsatt i og med at jeg faktisk oppsøker slikt titt og ofte selv.... Grunnen til at jeg er her nå er enkel: jeg så en annonse der de søkte etter norskspråklige her i Münster (for 3 uker siden) og tenkte, JA! Jeg søkte, og fikk jobben. Den startet 8. september, så da kan man jo ikke annet enn å flytte på seg, kort varsell eller ei. Slik havnet jeg altså her (igjen) :-)

"Lille København"

Jeg får ganske sterke fornemmelser av København av å være her, nettopp på grunn av syklingen og at dette overhodet ikke er særlig vanlig ellers i Tyskland. Her finnes egne sykkeltrafikklys og egne sykkeltraseer ved siden av hovedveiene. For en som kommer fra Oslo der man må sykle på trange fortau med hull i hvis man vil unngå å havne i et stygt sammenstøt med sinna-firhjulern, er dette en fantastisk befrielse! 

Her er noen bilder som viser hvordan sykketraseene er lagt opp. I dag syklet jeg nemlig til min nye arbeidsplass fra leiligheten jeg flyttet inn i i går. Jeg har hatt flyttedag i dag - altså fri, men ville teste ut å finne veien (for å flytte tok meg jo bare en dag uansett). Totalt tar det meg 15-20 min å sykle til jobben, kanskje til og med 10 min når jeg og sykkelen min får mer dreisen på det.  
 



De har altså egne trafikklys for syklende, og adskilt fortau for de som sykler. Det røde feltet er for syklister, mens resten av fortauet er for gående. Kan det blir mer genialt? I Oslo ble en mann tiltalt for drap da han kjørte på en dame i full fart som deretter datt ut i veien og ble påkjør av en buss og døde av skadene. Slikt forhindrer man ganske enkelt med dette sytemet (i hvert fall minsker man faren for slikt betraktelig!).

I tillegg til syklingen, er det fint som bare det er det her, her er noen flere bilder fra dagens byvandring:




 Her måtte jeg selvsagt gå innom...

 Picasso-Museeumet i Münster bringer minner fra forrige gang jeg var her i 2010. Se video fra dette her og finn inspirasjon fra et Pablo Picasso-sitat her






 Lokalavisa. Tenk om jeg blir god nok i tysk til å arbeide her en dag?

 ....herlige Tyskland: plutselig åpenbarer dette viduet seg rundt neste gatehjørnet!


 Jeg satt meg på en benk med forrige bilde som utsikt og spiset denne her, som jeg kjøpte fra viduskafeen.

 Stolpersteine har de også i Münster. De er tidligere nevnt her

 Prøver her å ta en selfie av meg selv med yoghurt-is, men det er faktisk ikke veldig lett. Det ble med dette ene forsøket.


 Her har  jeg tenkt meg innom en av dagene! 

 Denne søte sykkelen fant jeg på min vei. Oppi kurven var det et gratis kunstblad med kunstplakater til å henge på veggen. Jeg tok bladet med meg :)

 Så, det var dagens byvandrin. Fy søren for et vakkert lite sted jeg har havnet i!


No comments: