23 Mar 2010

Cheated of Childhood

Forberedelsene til min reportasjetur til Russland har nå begynt, og dette innslaget fra Journeyman Pictures http://www.youtube.com/watch?v=XJ39fZWkgnM&feature=related setter søkelyset på noe jeg virkelig kunne tenke meg å skrive om der borte. Moskva, som jeg skal til, er en by med mange kontraster, og jeg ønsker å få vist disse kontrastene i en og samme artikkel. Som et del av bildet er nemlig det stadig økende problemet med gatebarn i Russlands største byer. En direkte årsak er den økonomiske omveltningen i landet etter Sovietunionens fall. Mange har ikke klart denne omveltningen, men de som har det, lever til forskjell, i enorm rikdom, mye basert på oljepenger.

Jeg ønsker også å se om jeg kan få kontakt med noen pensjonister der borte, helst noen som tidligere har vært medlem av det sovietiske kommunistpartiet. Et spørsmål til dem vil være: Hva slags liv lever de nå i det nye Russland?

Dette er min foreløpige reportasje "pitch", slik jeg ser for meg at mulige elementer i reportasjen kan være:

Kontrastfylte Moskva

"I en del av byen sitter en gammel pensjonist i en leilighet med fellesbad på gangen. Som tidligere medlem av Sovjetunionens kommunistiske parti (SUKP) (Etterfølgerpartiet i dag er Den Russiske føderasjons kommunistparti, DRFK), er han en av folkegruppene i Moskva som i dag husker en annen tid. Den nye hverdagen gir han derimot lite å rutte med. I en annen del av byen er det høy champangneføring på et av Moskvas mest celebre utested. Her sitter direktører for oljeselskaper omringet av damer i pelskåper og røde lepper. På gatehjørnet på utsiden sitter en guttunge og tigger småslanter. Hvordan forsørges de laveste stilte i samfunnet i Russland etter omveltningen?"

12. april setter jeg meg på fly fra Oslo til Moskva.

No comments: