13 Apr 2010

Dag 2: Dagens fangst!

Free souvenirs: Ok, så jeg står der ikke sant, og lurer på om jeg skal kjøpe om kortstokk med "Moskva" på til min kortstokksamlende mormor (takket være reisende barnebarn, har hun snart fra alle verdenshjørner...). Jeg er litt smågretten fordi jeg ikke kommer noen vei med prutinga mi ("no no 100 rub is way to mutch!" jorn amn: det er 20 norske... "10 rub, maximum!!!") Og plutselig, ut av ingensteder blir jeg omringet av en haug med finner som begynner å hjelpe meg å prute! "One dollar!" hyler han ivrigste. De er naturligvis ganske fulle, og etter en fem minutters tid med voldsomme forhandlinger, som ikke fører noen vei hos denne sta bodselgeren (hvis nasjonalitet er uvisst, han har mest sannsynlig innvandret ulovlig), så kjøper han ene like godt kortstokken til meg! Men det stopper ikke der. Mye vil ha mer, og han ene finnen begynner å frotse vilt i bodvarene og kjøper en masse kort, postkort denne gangen, samt en magnetsak til å henge på kjøleskapet. Snart går jeg derfra med en haug med postkort fra Moskva, en kortstokk og en kjøleskapsmagnet!"Its a present for you!" sier han ivrigste. Og dette skal det selvsagt tas bilde av å greier... (jeg har bildet på kameraet og ikke på telefonen). Så finner jeg heller ut at jeg vil bytte postkortene med noen matriorska-dokker, og det er han faktisk villig til, stabeisten. Det gjør jeg selvsagt etter at mine finske venner har gått. Akkurat denne boden hadde ikke de med statslederne, så det ble tre av disse vanlige isteden. Og hvis det var noen som lurte: jeg takket høflig nei til pub invitasjonen med gratis drinker! ;-)

3 comments:

Lillebror said...

Hey Hey..... Igjen. Så flott at dine finske venner hjalp deg med å prute på han ja han han stabeisten.....det va jo flott det.... jaaaaah.....
hvis du hadde prutet alene hadde det blitt dobbelt så mye..... ikkje sant... hæææææææ hæ hæ.

fortsatt hils han presidenten hvis du ser han.. han der han... ja han han Stalin.....va det ikkje det han het ja han.... han Putin... ja det va det han het ja.....

Jaaaah hilsen han han Lillebror eller Nils Georg

Simon said...

Hahaha! Fantastisk.. Finner er ville! Høres litt vill ut du også da, der du står og pruter vilt på en kortstokk. Er du en pruter?? :-)

Morsom historie i alle fall, og en artig situasjon å havne opp i. Hadde du blitt med finnene så hadde du vel fortsatt vært på pub, evt. i en badstu et eller annet sted i den finske delen av Moskva.

-Simon-

Linn said...

Jeg er absolutt en pruter.. hehe! Pruter på den minste lille ting. :-D