10 May 2010

Hjemme igjen :-)

Vips! Så var jeg hjemme igjen. Like plutselig som dette blogginnlegget.

FOR SENERE LESERE: I april/mai 2010 dro jeg til Moskva i Russland og Baku i Aserbajdsjan på feltarbeid som en del av avsluttende eksamen i journaliststudier ved Høgskolen i Oslo. Jeg valgte selv å dra hit og dit dro jeg alene fra Norge. Da ventet et språk jeg ikke snakker, et alfabet jeg ikke leser og mennesker jeg tror er litt farlige og lite hyggelige... 

Denne reisen begynte en sen kveld den 11. april 2010. Da var jeg i leiligheten i Oslo, og prøvde å finne ut av hva jeg skulle ha med meg i den ganske så minimale, men desto mer passende, røde søte ryggsekken min. Det var forferdelig. Ikke klarte jeg å tenke klart heller, og jeg, som anser meg selv for å være en særdeles praktisk og flink pakker, var helt ute av meg. Jeg ante ikke hva som ventet meg... det bar pakkinga preg av!

Så fortsatte denne reisen på flyet fra Riga til Moskva, der jeg tilfeldigvis blir sittende ved siden av Marina på flyet. Som tilfeldigvis er født i Russland. Og som snakker både norsk og russisk flytende. Og som også tok turen til Russland alene for å gjøre research til masteroppgaven. Hva er oddsen for at akkurat vi, som begge to er alene og som desperat søker noen å være sammen med, blir sittende ved siden av hverandre på det flyet? Eller i det hele tatt havner på det samme flyet. Middager alene på restaurant ble unødvendig... Utrolig.

Så forsatte denne turen med mitt første møte med Moskva. Mine journalistiske oppgaver, mine vandringer rundt omkring i byen og mine andre kulinariske mat- og stemingsopplevelser: Alt sammen gjorde at jeg har blitt storfrelst. Forelsket. Moskva, du var min ultimale prøvelse. Kyrillisk alfabet, et totalt uforståelig språk og mennesker og politi jeg var litt redd... Men jeg tror jeg bestod med glans! Derfor er jeg ekstra glad i deg, Moskva.

Med til dette hører også mitt møte med min russiske rødhårede skjønnhet Elizaveta. Ååå.. du er alle følelsene for Moskva på en gang! Jeg vil ikke miste kontakten med deg. Derfor gleder jeg meg enormt til neste gang vi møtes, hvor enn det måtte være i verden! Jeg håper på å reise tilbake til Moskva, men hvem vet, i denne verden møtes man jo på de mest bortgjemte steder...
Se så fantastisk vakker hun er :-)


Jeg satt på flyplassen i Georgia for bare noen dager siden, og det er like før gaten til flygangen åpner seg, og jeg vet det: jeg er på vei hjem. Nesa har retning mot nord. Det kom så plutselig. Og endelig. Og "Er dette virkelig over nå"-følelsen meldte seg. Fremdeles er tankene tunet inn på engelsk. Og mens jeg satt der, og også her jeg sitter nå, kan jeg fremdeles høre smellet fra taxidøra som slår igjen bak meg, og fremdeles kan jeg se Kelly og Jackie for meg, mine venner fra USA og Australia som jeg møtte på hostellet i Baku i Aserbajdsjan (igjen var jeg alene i verden, men noen fant meg!), og som jeg har knyttet et uløselig bånd med, fremdeles kan jeg se dem der de forsvinner sagte men sikkert inn i bylivet i Tbilisi og blir mindre og mindre og byen forsvinner mer og mer. Snart er det bare meg i et ensomt baksete, motorveien og taxisjåføren (som jeg har minimal mulighet til å kommunisere med) tilbake. Da veltet alle følelsene inn over meg. Jeg var på nippet til å få våte øyekroker, men så.... Jeg ble rammet av melankoliens stund, hardt, vondt og brutalt, og "nå kommer jeg ikke til å få oppleve dette igjen" følelsen var så stor at jeg ble litt lammet. Så tårene kom ikke, bare smilet.

Her er reiseruten min:
Oslo-(her møter jeg Marina) Moskva (et sted mellom her møter jeg Elizaveta!)-Baku (og her møter jeg K og J -mine sjelevenner!)-Tbilisi-Oslo
Jeg fant ut i siste sekund at jeg skulle ta meg to korte dager i Tbilisi før jeg dro hjem. Hovedgrunnen var at det var billigere å fly hjem derfra. Jeg satt meg derfor på nattog fra Baku til Tbilisi, holdt nesten på å bli voldtatt..., men kom meg helskinnet gjennom det hele, og ble møtt av mine fantastiske venner, Kelly og Jackie, på togstasjonen i Tbilisi etter 14 timer. Jeg tar aldri det toget igjen! (I hvertfall ikke alene..)
Her forteller jeg litt om det hele på togkupeen...



Her er en rask video-oppsummering! :-)
1, Moskva


2. Crazy taxiride...


3. Xinaliq, fjell-landsby i Aserbajdsjan


4. Crazy taxiride 2...


Å for en tur!

2 comments:

Anonymous said...

writing this commentary is a bit of an expirenment as i understand nothing that's written here. but, i just wanted to say, i so much love those videos in the taxis! so much fun!
xx

Anonymous said...

ah! and this is kelly, btw. and i wish i would have been more confident in my norwegian, as i sent that and didn't edit it! now i'm embarrased.
oh well.
xx